woensdag 2 mei 2018

Historische foto's van de Vlaamse visserij (X)

Elke maand graven we in ons fotoarchief. We kiezen er tien foto's uit. Elk van deze foto's werd eerder al in Het Visserijblad gepubliceerd.

Op 21 maart 2000 werd in Roemenië de nieuwe Z.510 Dennis te water gelaten. Op 3 april ging het schip op transport naar de scheepswerf Reimerswaal in Hansweert, Nederland, waar het na drie weken aankwam om er verder afgewerkt te worden.  
Januari 1937: de O.332 Vierge Marie loopt op de rotsen ter hoogte van Longships (een vuurtorengroep ter hoogte van Land’s End, Groot-Brittannië).    
  
Blankenbergse vissers. Van l. nr r.: Aloïs Cattoor (Dokus), Jan Bousse (Klakke), Ernest Ponjaert (Ernest van Basjes), Pieter Ponjaert (Pietje Menertje). Foto uit ‘De Blankenbergse visserij’ (2000) van Dany de Soete. 
Op 17 juni 2000 vond op de Zeebrugse scheepswerf De Graeve de overdracht plaats van de B.462 Vidar. De eerste bemanning bestond uit schipper Dirk Utterwulghe, machinist Frederik Lammens, reservemachinist Olivier Louagie en de matrozen Robbie Moens, Johny Bultinck, Gunther Bogaert en Freddy Snauwaert. (Foto gw)    

In 1948 werd in Oostende, op de scheepswerf Béliard-Crighton de O.301 James Ensor gebouwd. We zijn getuige van de stapelloop. Vooraan herkennen we (met fototoestel) Louis Jolyt die toen walmachinist was bij de NV Motorvisserij. Daarachter (met notitieblok) de toenmalige directeur van Het Visserijblad, Pros Vandenberghe. Naast hem: reder August Brunet en daarachter Charles Decrop Senior, met (op de rug gezien) Jules Baels. Naast Baels staat Béliard (monsieur Béliard Père) en James Ensor die het schip zijn naam gaf.    

Op vrijdag 22 oktober 1965 verliet de O.188 Erna thuishaven Oostende. Op zaterdag 6 november bleek het schip vermist. Het werd nooit gevonden. Geen der opvarenden kon begraven worden: schipper Gustaaf Beyen, motorist Desiré Bruyneel, stuurman André Verbanck en matrozen Albert Pauwaert en François Vandekerckhove.    
De eerste bemanning van de Z.296 Mooie Meid, in 2000. Vlnr: Christiaan Nevejant, Philippe Vlaeminck, Bernd Baert, Serge Verlaecke, Joachim Maeyaert en Marcel Johnston. (Foto gw)    
In 2000 kwam ook de Z.18 Soetkin in de vaart. Op de foto reder Willy Versluys en schipper-reder Jan Couwyzer met de bemanning: motorist Gino Lampaert, stuurman Jan Hanson, tweede stuurman Mario Hoste en de matrozen John Law, Jan Savels en Lorenzo Vantorre. (foto gw)    
Nog in 2000 kwam ook de nieuwe Z.510 Dennis in de vaart. We zien de eerste bemanning: schipper Chris De Waeghenaere, tweede schipper Angele Coudeville, stuurman Hans Thiel, motorist Jurgen Savels, hulpmotorist Johnny Vandiernedonck en de matrozen Johan Vandaele en Frank Vlietinck. (foto gw)    
Wellicht werd deze foto gemaakt op de tewaterlating van de O.297 Rubens, gebouwd in 1938. Prins Boudewijn, die later koning zou worden, werd door gouverneur Hendrik Baels (vader van Lilian, echtgenote van koning Leopold III) op de plechtigheid uitgenodigd. (foto Michaël)    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten